Oktatás és foglalkoztatás

A kötet az MTA KTI „Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században” című kutatási programja keretében készült. Az első részben Köllő János tanulmánya az alacsony iskolázottságú népesség foglalkoztatásból történő kiszorulásának okait elemzi. Cseres-Gergely Zsombor és Hámori Szilvia írása az Európai Unió tagállamaiban végrehajtott munkaerő-felvételek adataira támaszkodva átfogó képet ad az iskolázottság és a foglalkoztatás kapcsolatáról. A második rész tanulmányai a tanári szelekció következményeit elemzik. Varga Júlia tanulmánya bemutatja a hátrányos helyzetű tanulókat nagy arányban tanító iskolákban  dolgozó tanárok jellemzőit. Hermann Zoltán tanulmánya a magyar tanárok tanítással kapcsolatos attitűdjeit és tanítási gyakorlatát elemzi. A harmadik részben Kertesi Gábor és Kézdi Gábor első tanulmánya gyermekek későbbi sorsát alapvetően meghatározó koragyermekkori hátrányok mértékére és azok következményeire vonatkozó ismereteinket foglalja össze. A szerzők második tanulmánya a roma fiatalok középiskolai továbbtanulását meghatározó tényezőket elemezi. A negyedik részben ízelítőt adunk a magyar iskolarendszer teljesítményét értékelő kutatás eredményeiről. Molnár Edit Katalin munkája azt mutatja be, milyen mérési lehetőségek és feladatok vannak az anyanyelvi fejlődés értékelése terén a ma már rutinszerűen elvégzett olvasás-szövegértés mellett. Végül Vidákovich Tibor és Csíkos Csaba tanulmánya a matematikai felmerések eredményeit tekinti át.


Tartalom:

A könyv letölthetőegy file-ként pdf-benvagy fejezetenként:Címnegyed TartalomSzerzőkElőszóI. ISKOLÁZOTTSÁG, ISKOLAI TUDÁS, FOGLALKOZTATÁSI ESÉLYEKKiszorulás az olvasás- és írásigényes munkahelyekrőlAz iskolázottság és a foglalkoztatás kapcsolata nemzetközi összehasonlításban (1999–2005)II. A TANÁROK KIVÁLASZTÓDÁSA, A TANÁROK IRÁNTI KERESLET ÉS KÍNÁLAT, A TANÁRI MUNKA MINŐSÉGEA tanárok elosztása a különböző szociokulturális hátterű tanulókat tanító iskolák közöttA tanítással kapcsolatos felfogás és a tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításbanIII. A HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK ISKOLAI EREDMÉNYESSÉGEIskoláskor előtti egyenlőtlenségekRoma és nem roma fiatalok középiskolai továbbtanulásaIV. A MAGYAR ISKOLARENDSZER ÁLTAL KÖZVETÍTETT TUDÁS ÉRTÉKE A FELMÉRÉSEK TÜKRÉBENAnyanyelv – az írásbeli szövegalkotás példájaA tanulók matematikai tudásának alakulása – nemzetközi és hazai vizsgálatok


Egyéb információ:

A kutatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos programja támogatta. (szerz.sz.: OM-00070/2006, projekt címe: Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században)



Szerzők: Fazekas Károly

Évfolyam: 2025
Megjelenés éve: 2009
Publikáció lapszám: KTI Könyvek 12.
MTMT azonosító: 1325512

Kapcsolódó Tartalmak