Nem-kognitív készségek a munkaerőpiacon
Fazekas Károly (főigazgató, tudományos főmunkatárs MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet), Varga Júlia (tudományos főmunkatárs MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet)
A kognitív természettudományos készségeket (STEM – Science, Technology, Engineering, Mathemathics) a tudományos szóhasználatban már megszokott fordulatként használják. Ezzel szemben a nem kognitív készségek esetében még hiányzik a terminológiai közmegegyezés. Annak ellenére így van ez, hogy a munkaerőpiac jövőjét tárgyaló írásokban egyre többször írnak a szerzők ez utóbbiak növekvő jelentőségéről. Elmondható, hogy a szakmaszerkezet átalakulásánál sokkal nagyobb szerepük van a szakmákon belüli feladatok tartalmában bekövetkező változásoknak, ezek közül az érzelmi-szociális készségek fontosságának. Fazekas Károly, a KRTK főigazgatójának a Magyar Tudomány a munka jövőjével foglalkozó tematikus számában megjelent tanulmányabemutatja a nem kognitív készségek fejlesztésének lehetőségeit a különböző életszakaszokban, azok munkapiaci és társadalmi hatásait és összefoglalja a témához kapcsolódó közgazdaság-tudományi kutatások legfrissebb eredményeit. A folyóirat ugyanezen számában Varga Júlia cikke a munkapiaci feladatok automatizálhatóságának hatásairól és az oktatási rendszerekkel szemben támasztott 21. századi követelményekről szól.