A Statisztikai Szemle a Központi Statisztikai Hivatal havonta megjelenő tudományos folyóirata. 98. évfolyam 12. szám 1398–1415. oldal
Kistermelői sikerek a COVID-19 járvány első hullámában:
a személyesség szerepe az értékesítésben
Benedek Zsófia – Balogh Pál Géza – Baráth Lajos – Fertő Imre – Lajos Veronika
– Orbán Éva – Szabó G. Gábor – Nemes Gusztáv
A tanulmány a koronavírus-járvány első hullámának hatását vizsgálja a magyar kistermelők értékesítéseire és marketingcsatorna-használatára. A szerzők a kapcsolatok jellege alapján az érté-kesítési csatornákat három típusba sorolják. A kijárási korlátozás alatt főleg a személytelen (online) csatornák működtek, vagy épp ellenkezőleg, a nagyon személyesek, amelyek keretében a kisterme-lők és a fogyasztók találkozására egyikük privát életterében (többnyire otthonában) került sor. Egy 136 kistermelővel végzett kérdőíves felmérés eredményei szerint a kistermelők 60 százaléka könyvelhetett el gazdasági veszteséget, míg 10 százalékuk növelte az eladásait. A sikeres kisterme-lők jellemzően a friss gyümölcs- és zöldségágazatban tevékenykedtek, értékesítési stratégiájukat gyorsan átalakították, és nyitottak voltak az online tér nyújtotta lehetőségekre. Több értékesítési csatorna párhuzamos használata, valamint a vásárlókkal kialakított kapcsolatok ápolása a járvány kitörése előtt növelte az eredményesség későbbi esélyét.