Témaszám: FK138015
A XXI. század számos sosem látott kihívás elé állítja a világ országait. A technológiai átalakulás következtében nő a felsőfokú végzettséget igénylő állások száma, miközben a képzettség nélkül végezhető állások száma visszaesik. Nő az egyetemet végzettek aránya, miközben tízből egy fiatal még mindig nem végzi el a középiskolát. A mentális betegségek előfordulása nő, a gyermekvállalási kedv csökken. Az egyetemet végzett fiatalok 40 százaléka az első a családjában, aki egyetemre megy. Az elsőgenerációs diplomások olyan kihívásokkal szembesülnek, amelyek megoldásához nincs előttük családi minta.
A kutatás azt igyekszik megérteni, hogyan befolyásolják ezek a folyamatok az országok legfőbb erőforrásait, az emberi és társadalmi tőke egyes elemeit. Megvizsgáljuk, mi a mentális betegségek (depresszió, szorongás) szerepe a középiskolai eredményességben, a lemorzsolódásban és az érettségi eredményekben. Megnézzük, hogy az elsőgenerációs diplomások ugyanannyit keresnek-e, illetve ugyanannyi gyermeket vállalnak-e, mint azok a diplomás fiatalok, akiknek a szülei is diplomát szereztek. A 2008-2009-es pénzügyi válság sok család életében okozott törést. Ebben a kutatásban azt szeretnénk megmérni, hogy a válság csökkentette-e a gyermekvállalást, illetve növelte-e az abortusz és a vetélések előfordulását. Tudjuk, hogy a gazdasági sikeresség nem csak az iskolázottságon múlik, hanem azon is, hogy az emberek hogyan viszonyulnak egymáshoz. Ennek egy aspektusa, hogy az emberek mennyire bíznak egymásban. Azok az országok, ahol az emberek jobban bíznak egymásban, sikeresebbek. A kutatás utolsó kérdésében azt vizsgáljuk, hogy melyek a másokba vetett felnőttkori bizalom gyermekkori forrásai.