Témaszám: K146238
A termelékenység és a versenyképesség meghatározó tényezőinek megértése kulcsfontosságú az országok, régiók és cégek közötti különbségek megértésében. Az ilyen kutatások a szakpolitikai döntéshozók számára is fontosak, amikor a növekedés fokozását és az egyenlőtlenségek csökkentését célzó politikákat alakítanak ki. A közgazdaságtan központi kérdése az, hogy a cégek teljesítménye miért különbözik ennyire még a szűken meghatározott iparágakban is. Miért teljesítenek egyes cégek alul a többihez képest? Milyen szakpolitika segíthet a gyengén teljesítőknek? Számos kutatás összpontosít ezekre a kérdésekre adott válaszokra, amelyek az egyes cégek szintjén hatnak, mint például a hitelhez való hozzáférés. A cégek azonban nem légüres térben működnek: be vannak ágyazva az ellátási lánc hálózatába. És mivel a vállalati tevékenység nagy része beszállítókkal és ügyfelekkel való tranzakciókat foglal magában, a megfelelő beszállítókhoz és ügyfelekhez való hozzáférés kulcsszerepet játszhat az üzleti teljesítmény meghatározásában.
Először is megpróbáljuk megérteni, mennyire fontos a cégek számára, hogy jó minőségű alapanyagokat előállító beszállítókkal kereskedjenek. Tekintettel a potenciális beszállítók számára, a menedzserek csak néhányukat tudják figyelembe venni, amit keresési súrlódásnak neveznek. Megbecsüljük mind a minőség, mind a keresési súrlódás fontosságát. Egy cég sikeressége szempontjából hasonlóan fontos, hogy képes-e vonzó vevőket, például multinacionális vállalatokat ellátni. Két tényezőt fogunk megvizsgálni, amelyek ezt meghatározzák: milyen típusú információs technológiát használ a cég, és melyek a vezetők jellemzői.